Feminitatea nu este un set standard de checkpoints. Și alte lecţii de la Coco Chanel

Dialog Conjugat la masculin cu Alex Iordanescu
May 18, 2017
Dialog Conjugat la masculin cu Alexandru Constantin
May 23, 2017

Cu riscul de a suna îndrăzneț, pot să spun că am făcut cunoştinţă cu lumea modei la vârsta la care cei mai mulţi copii abia învaţă să îşi completeze singuri orarele. Aşa că am căutat de timpuriu să îmi ajustez lista de lecturi şcolare cu biografiile personalităţilor emblematice ale acestei industrii. Iar una dintre poveştile care m-au marcat a fost cea a lui Coco Chanel.

Din istoria vieţii ei mi-am luat şi lecţii de business, şi de imagine personală. Şi nu exagerez deloc atunci când spun că e un exemplu de consecvenţă, ambiţie şi curaj pentru orice persoană care îşi doreşte să exceleze în propria pasiune.

Iar unul dintre lucrurile care mă fascinează cel mai mult la ea este că a devenit un icon al feminităţii chiar dacă a fost cea care a adus în modă influenţe masculine. Paradoxal? Poate. Inexplicabil? Deloc. Chiar în acest paradox stau multe dintre lecţiile pe care le-am descoperit în drumul meu spre înţelegerea noţiunii de feminitate.

  • Feminitatea este în detalii

Gabrielle Chanel şi-a început drumul în modă doar cu ac şi aţă. La propriu. A învăţat să coasă în copilărie – poate de aici şi atenţia ei la detalii, linii şi forme. A început cu lucrurile mici, de bază, le-a perfecţionat. Niciodată stilul ei nu a impresionat prin stridenţă, ci prin subtilitate. A fost curajoasă, nu vulgară – chiar şi atunci când privim creaţiile ei de avangardă avem acelaşi sentiment.

Iar eu cred foarte tare că uneori detaliile sunt cele care amintesc de noi – sunt nuanţe care pot lua orice formă, de la o pereche de cercei, la felul în care îţi bei cafeaua. Toate spun ceva despre tine şi sunt uneori mai grăitoare decât o imagine de ansamblu pe care unii se chinuiesc ani de zile să o construiască.

  • Feminitatea nu este un set standard de checkpoints

Am învăţat destul de devreme că doar pentru că un obiect vestimentar e la modă, nu înseamnă că ţi se potriveşte. Sau că te reprezintă. Sau că te simţi comod când îl porţi. Sunt combinaţii vestimentare celebre, dar care nu se potrivesc tuturor. Dacă stau să mă gandesc, sunt o mulţime de piese, culori şi tăieturi cărora le-am spus nu pentru că, pur şi simplu, nu erau despre mine.

Iar acest lucru e perfect în regulă – nu e imperios necesar să purtăm uniforme. Coco Chanel şi-a dat seama că există eleganţă şi în afara trendurilor pe care le vedea. Şi a găsit-o în atâtea alte forme!

  • Feminitatea este despre fiecare femeie în parte

A-ţi construi stilul propriu nu începe şi nici nu se termină cu ceea ce vezi în revistele de modă. Sigur, te inspiră – foarte adevărat. Cred foarte tare însă că feminitatea şi-o exprimă fiecare în parte – pentru Coco Chanel, feminitatea stătea la fel de bine şi în emblematica rochie neagră, şi în pantalonii care au fost, până la un punct, rezervaţi doar bărbaţilor, şi în tunsoarea tip garçon.

În aceeaşi notă, am descoperit că pot să mă simt la fel de feminină şi în pantofi cu toc, şi în pantofi sport. Pe scurt, cred că e curajul de a te arăta aşa cum eşti – fără cosmetizări la xerox pentru a plăcea altora, ci cu asumare, pentru a-ţi plăcea, în primul rând, ţie.

De-a lungul timpului, m-am întâlnit şi cu concepţii deformate despre feminitate. Nu am să le enumăr astăzi. Ce ştiu cu siguranţă este că nu există un obligatoriu semn egal între feminitate şi atribute de genul naivitate sau dependenţă – mai ales în business. În ochii mei, în afaceri, feminitatea s-ar putea traduce, mai degrabă, în a avea sufletul deschis şi mintea mereu în căutare de mai bine, mai eficient, cu mai mult sens.

Iar lista rămâne, cu siguranţă, deschisă. Şi m-aş bucura să aflu şi alte completări din partea voastră, a celor care mă citiţi.

asda